Телефон горячей линии: 0-800-336-414 Время работы: 24/7
Київ (Hyundai)
Да
Выбрать другой
  • Київ (Haval)
  • Київ (Subaru)
  • Київ (Hyundai)
  • Харків
  • Запоріжжя
  • Черкаси
  • Чернігів
  • Івано-Франківськ
  • Луцьк
  • Кропивницький

Які вибрати гальмівні диски та колодки: оригінал чи аналог?

Здається, жарти з приводу гальм і слабаків серед автомобілістів ніколи не припиняться. Однак в житті далеко не кожен наважиться сісти за кермо автомобіля, в якому виявиться несправною гальмівна система. Якраз ключовими елементами в цій системі гальмування є колодки і диски, тому їм слід приділити особливу увагу.

Як показує практика, придбати якісні гальмівні комплектуючі на ринку України – завдання не таке просте, яким може здатися. Навіть коли ви прийдете в автомагазин, де консультант повинен допомогти вам з вибором фірми, у вас все одно запитають, чи хочете ви придбати оригінальні запчастини, чи аналоги. Звичайно ж, можна не замислюватися про правильність вибору і відразу купити оригінальні запчастини, а можна заощадити і придбати недорогі аналоги. Але де дійсно сховалася економія, далі побачимо.

Трохи азів

Отож, почнемо з гальмівних дисків. Аби не заглиблюватися в деталі роботи цього учасника гальмування, схематично принцип дії можна описати таким чином: чавунна болванка обертається разом з колесами і при натисканні на педаль гальма контактує з гальмівними колодками. У процесі тертя цих двох елементів відбувається величезне теплове і механічне навантаження на деталі, диск поглинає і розсіює теплову енергію.

Є кілька видів гальмівних дисків в залежності від їх призначення:

  • Штатні – вентильовані і невентильовані гальмівні диски з легованого чавуну, які зовні виглядають як одна цілісна, або перфорована пластина, з насічками (слотами), або без них. Такого плану диски встановлюють на більшість автомобілів для експлуатації в “середньостатистичному” міському режимі.
  • Спортивні. Очевидно, що для більш агресивної їзди радять ставити спортивні деталі, адже їх виготовляють з міцніших матеріалів. Оскільки спортивні диски повинні витримувати високий коефіцієнт тертя і відрізнятися особливою стійкістю до високих температур, то в них роблять насічки, перфорації і радіальні канавки для відводу вологи.

Гальмівні колодки являють собою більш складну за конструкцією деталь гальмівної системи. Якщо порівнювати колодку з гальмівним диском, то перша може мати до 40 елементів в своєму складі! Все тому, що гальмівна колодка виконує набагато більше функцій, перш за все – продукує коефіцієнт тертя (робить гальмівний шлях коротший).

Колодки будь-якого виробника влаштовані принципово однаково: металевий каркас в основі, в якому є отвори для установки колодки в гальмівний механізм. На одну сторону колодки кріпиться фрикційна накладка – елемент, який відповідає за коефіцієнт тертя з металом і гальмування при контакті з диском. Саме фрикційна накладка, яку виготовляють з різних матеріалів, ускладнює вибір гальмівних колодок.

Звичайному покупцеві автомобільних деталей навряд чи знайомі такі поняття, як гафіт, сульфат алюмінію і тим більше титан калію. Головне для автомобіліста, щоб колодки не пилили, не шуміли, мали високий коефіцієнт тертя, довго служили і бережливо ставилися до гальмівного диску. Тому, з огляду на попередні характеристики і матеріал, колодки поділяють на такі основні групи:

  • Органічні. Фрикційний матеріал виготовляється на 10- 30% з металу, а інші складові – рослинні волокна, смоли, кевлар, карбон, гума, і навіть скло. Вони практично не зношують гальмівні барабани і диски, видають мало шуму, але бояться високих навантажень і температур.
  • Металеві. Більш стійкі до температурних навантажень, адже виготовлені зі сталі і міді. Але в процесі роботи дуже шумлять, тому, якщо ви не любитель дріфтингу, оберіть краще інший варіант.
  • Напівметалеві – третій вид фрикційного матеріалу колодок. Складається зі сталі та інших видів металу (від 30% – 60%) і наповнювачів, модифікаторів, які підвищують продуктивність. Мінус – істотно підвищують знос гальмівних дисків, порошать і шумлять під час роботи. Але, навіть не дивлячись на такі недоліки, ці колодки вважаються компромісом ціни, надійності і якості. При цьому напівметалеві колодки можна встановлювати як в стандартних умовах експлуатації, так і в складних.
  • Керамічні – виготовлені таким чином, що волокна кераміки особливим методом змішуються з волокнами інших металевих складових. Завдяки такому поєднанню досягається більш висока продуктивність під час гальмування і температурна стабільність в широкому діапазоні використання. Вони легкі, практично не зношують гальмівний диск і виробляють набагато менше шуму, ніж інші види колодок. Також вважаються найдорожчими серед інших. Недолік – щоб досягти максимальної ефективності їм потрібно попередньо розігрітися до робочої температури, а це вже питання безпеки.

Коли потрібно міняти гальмівні колодки і диски?

Почнемо з того, що немає чітких регламентованих термінів заміни як гальмівних дисків, так і колодок. Як кажуть автомеханіки, на практиці зустрічаються диски, які зношуються вже через рік експлуатації, а є такі, що служать десятиліттями. Як правило, гальмівні колодки змінюються частіше, ніж диски, приблизно 2-3 заміни колодки на одну заміну диска.

Як ми вже говорили вище, багато що залежить від стилю водіння. Тобто агресивна і активна манера водіння вимагає систематичної заміни деталей. Важливу роль також відіграє клас автомобіля і сама конструкція гальмівної системи. Було відмічено, що у власників авто ĸлacів D, Е, F, Ѕ, a тaĸож позашляховиків і т.п. гальмівні диски “ходять” не більше 100-150 тисяч пробігу. А у моделей “молодших класів” передні диски замінюють приблизно кожні 150-200 тисяч кілометрів. Що стосується задніх дисків, то y вcіх aвтo вони cлyжaть приблизно однаково – 2-3 терміни від термінів заміни пepeдніx.

Головна ознака зносу гальмівного диска – зменшення його товщини до критичних розмірів. Кожен виробник встановлює в мануалі свої обмеження, якими також керуються фірмові автосервіси. Наприклад, допустима товщина диска певного виробника становить 9 мм, але водій може їздити до тих пір, поки диск не зноситься до мінімально допустимих 4 мм. У даній ситуації тепло, яке активно виділяється під час гальмування, перестане відводитися, як раніше. Диск стає легшим і від перегріву може деформуватися. Уявіть тільки: ви різко загальмували, диски (як і колодки) практично розжарені, колесо потрапляє в калюжу і диски згинаються, а можуть і тріснути. У кращому випадку машину “поведе”, а в гіршому ви втратите керування над автомобілем взагалі. Тому, якщо ви відчули часткову втрату керованості автомобіля, особливо на трасі, або почули сильний скрегіт і клацання під час гальмування, обов’язково організуйте заміну деталей в найкоротші терміни.

Повна гарантія безпеки означає заміну відразу всіх чотирьох гальмівних диска, але якщо немає такої можливості, то замініть їх попарно: або 2 передніх, або 2 задніх.

Як визначити знос колодок?

Найчастіше власники авто при натисканні на педаль гальма чують характерний неприємний звук, схожий на скрип. Він з’являється, коли фрикційна накладка при зношуванні починає тертися об диск, що сигналізує про проблему. Можна також піти іншим шляхом – зняти колесо і візуально оцінити стан колодок. Мінімальна товщина гальмівної накладки повинна складати 2 мм.

На машинах “свіжих” років не потрібно придивлятися до гальмівного механізму, щоб побачити ознаки зносу колодок, оскільки виробники продумали спеціальний датчик. Якщо матеріал фрикційної накладки стирається до певної товщини, то електричні контакти замикаються і бортовий комп’ютер повідомляє про це відповідною “лампочкою”.

Гальмівні диски та колодки – питання вибору

Тепер, вивчивши основні характеристики і “підводні камені” принципів роботи гальмівних дисків і колодок, можна вирушати в магазин за покупкою комплектуючих. Тут ви зіткнетеся з одним з найпоширеніших питань: купувати дорогі деталі “оригінального” виробника або бюджетний аналог? Досвідчені скажуть, що, незалежно від величезної кількості привабливих варіантів, найкраще буде придбати деталі гальмівної системи від виробника оригінальних деталей. Це обґрунтована відповідь, тому що кожен автомобіль відрізняється своєю конструктивною особливістю і компоненти гальмівної системи розробляються з урахуванням цього. Звичайно ж, особлива увага приділяється сучасним методам контролю якості, тоді водій може бути впевнений, що за витрачені гроші отримує надійну і довговічну роботу гальмівного диска та колодок.

Здається, що все очевидно, правда ж? Але не поспішайте з висновками.

Наша відповідь така: однозначно слід керуватися не ціною. Буде доцільніше, якщо ви зрозумієте свої потреби і звернете увагу на якість деталей-аналогів.

Всіх виробників деталей гальмівної системи можна умовно розділити на 3 групи за якістю виготовлення:

  1.  Перша категорія – вища. Як ви могли зрозуміти, сюди відносяться OEM-виробники (original equipment manufacturer оригінальні виробники обладнання)
  2.  Друга категорія – Aftermarket – це виробники деталей, які можуть відхилятися від оригінальних технологій і стандартів не більше ніж на 10%. Ціни на запчастини на 20-30% нижче, ніж у OEM-виробників.
  3. Третя – нижча категорія. Виробники випускають продукцію поганої якості за мінімальними цінами.

Давайте розглянемо на прикладі. Якщо ви їздите спокійно за кермом, без різких розгонів і зупинок, на невисокій швидкості (в міському режимі), а ваше авто відноситься до класу бюджетних або середньоцінових, то цілком можна вибрати деталі, що належать до групи Aftermarket.

Аналоги деталей від надійних виробників обійдуться в рази дешевше, сама продукція швидше за все буде супроводжуватися відповідними сертифікатами якості, а характеристики нічим не будуть відрізнятися від оригінальних. Буде ідеально, якщо ви знайдете аналог від тієї компанії, яка поставляє комплектуючі фірмі-виробнику вашого авто. Але часто такі комплектуючі за ціною не особливо відрізняються від оригінальних.

Автомобілістам, які здійснюють короткі поїздки по місту, можна сміливо замислюватися про придбання органічних або напівметалевих колодок. Їх характеристик цілком достатньо для спокійного водіння на тривалий період часу.

Якщо ж ви часто використовуєте машину на високих швидкостях і гальмуєте в екстремальних умовах, то є сенс купити оригінальні витратні матеріали. Так ви будете впевнені на 100% в безпеці гальмівної системи, тут мови про гроші йти не може. Рекомендуємо вибирати між напівметалевими та керамічними гальмами.

Найголовніше під час покупки таких відповідальних деталей – не вибирати дешеві вироби сумнівної якості та виробника. Дріб’язкова економія у випадку з гальмами – не найкращий вихід з положення.

Яким брендам довіряють?

Відомо про цілу низку світових брендів, які славляться виробництвом якісної автомобільної продукції: Bosch, Ferodo, PAGID, EBC, ATE, Bendix, Remsa, Roadhouse, Jurid, Pagid, Textar, Finwhale, Lockheed, Lucas, Nipparts, Brembo.

Ще один момент: деякі фахівці стверджують, що гальмівний диск повинен збігатися з колодкою не тільки по класу зносостійкості, але і по бренду, за умови, що це не дешева підробка. Як мінімум, технології виготовлення повинні бути ідентичними. Дотримуючись цього правила, можна домогтися високої ефективності їх роботи в парі. В іншому випадку, якщо вибрати оригінальний диск і неякісні колодки, наприклад, то це спричинить не лише швидкий знос колодки, але і зашкодить гальмівному диску. Але є й інша думка – монобренд – це рекламний хід і керуватися слід виключно логікою потреби і властивостями вибраних деталей гальмівної системи. Скільки людей, стільки й думок, так би мовити.

У будь-якому випадку, перш ніж ставити нові деталі на ваш автомобіль, почитайте відгуки про різних виробників, або проконсультуйтеся у досвідчених автомеханіків, які точно розбираються в автомобільних гальмах.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.