Телефон горячей линии: 0-800-336-414 Время работы: 24/7
Київ (Hyundai)
Да
Выбрать другой
  • Київ (Haval)
  • Київ (Subaru)
  • Київ (Hyundai)
  • Харків
  • Запоріжжя
  • Черкаси
  • Чернігів
  • Івано-Франківськ
  • Луцьк
  • Кропивницький

Як правильно заряджати акумулятор автомобіля?

Як показує практика, зовсім неважливо, що стало причиною розряду акумулятора в автомобілі: забуті ввімкнені габарити, годинне прослуховування музики на стоянці або тривалий простій на одному місці. Головне – знати кілька простих правил правильного заряду АКБ і підійти до цього питання відповідально.

Трохи теорії

Всі акумулятори умовно можна розділити на кілька видів: малообслуговувані, необслуговувані і ті, які повністю не обслуговуються. Тут варто уточнити, що поняття “не потребує обслуговування” у випадку з АКБ означає збільшення інтервалів доливання дистильованої води або ж відсутність такої необхідності взагалі. При цьому необхідно пам’ятати, що будь-яка акумуляторна батарея потребує постійного обслуговування та контролю так само, як і інші деталі в авто.

Звичайно ж, кожен з видів відрізняється правилами експлуатації і особливостями заряду. Всі деталі розписані у відповідних інструкціях, які в ідеалі у вас повинні бути, але якщо таких немає, то вам дуже знадобляться наші поради.

Малообслуговувані АКБ з гратами з свинцево-сурм’янистого сплаву – одні з найстаріших, зараз дуже рідкісні. А ті батареї, що не обслуговуються взагалі, з решітками з максимально чистого свинцю – найпопулярніші.

Принцип роботи свинцево-кислотних батарей, про які ми сьогодні будемо говорити, грунтується на хімічній реакції пластин і електроліту. В результаті тандему цих двох складових і виробляється електрика. З плином часу відбувається сульфатація та розпад пластин, википає електроліт і акумулятор втрачає понад 60% своєї потужності. Як результат, машина не зможе завестися в найпотрібніший момент.

Як перевірити заряд акумулятора?

Найкраще орієнтуватися на вбудований індикатор заряду, який присутній на більшості АКБ. Можливо, ви бачили на корпусі акумулятора невелику зелену “лампочку”, яка насправді є кулькою. Якщо електроліт достатнього рівня і щільності, то ця кулька піднімається вгору і з’являється зелений індикатор. Логічно, що відсутність зеленого “покажчика” говорить про розряджений акумулятор.

Також з цією метою використовують мультиметр, який вимірює напругу на клемах і дає зрозуміти, в якому стані знаходиться акумулятор:

  • 12,6 В і більше – повністю заряджений
  • 12,42 В – зарядка на рівні 80%
  • 12,3 В – 60% заряду
  • 11,9 В – 40%
  • 11,58 В – залишилося менше 20%
  • 10,5 В – 0%.

Важливо, щоб перед виміром напруги автомобіль не заводився кілька годин (в ідеалі – 10), інакше цифри можуть виявитися завищеними.

Але, як стверджують фахівці, ще один надійний спосіб – перевірити заряд вилкою навантаження. Цей прилад є у кожного електрика або в автомагазині, де можна купити АКБ. За допомогою навантажувальної вилки можна побачити падіння напруги під навантаженням, що, власне, покаже рівень заряду і поточну ємність.

Як правильно зарядити акумуляторну батарею?

Визначимо, що взагалі означає “правильна зарядка”.

Але перед цим хочемо наголосити на деталях, які дуже важливі для розуміння і відносяться до всіх видів АКБ: чим менше разів батарея буде розряджатися і чим менш глибоким буде кожен розряд, тим довше батарея прослужить. Якщо нібито фахівець каже вам, що потрібно регулярно розряджати акумулятор до мінімуму, а потім заряджати до максимуму, то біжіть від таких консультантів подалі. Акумуляторам, в яких деталі виготовлені з низькосортної сировини, можливо, і не завадить подібний “струс”, але для якісних батарей – це табу. Причина криється в наступному: з огляду на те, що пластини дешевих АКБ покриваються брудом, то такі “потрясіння” у вигляді розряду-заряду допомагають позбавиться від сміття на пластинах і дозволяють електролізу нормально циркулювати.

Для першосортних акумуляторів прийнятним є саме режим постійної підзарядки, його ще називають буферним. Це коли немає зовсім розрядів, а сама акумуляторна батарея постійно перебуває під контрольованою напругою.

Процес зарядки АКБ

Принцип зарядки досить-таки прості: підключіть до клем акумулятора проводи від зарядного пристрою з урахуванням полярності і ввімкніть прилад в мережу.

Виділяють 2 основні методи зарядки:

  1. Постійним струмом, який є найбільш ефективним, але проходить в кілька етапів і потребує постійного контролю автовласника.
  2. Постійною напругою, що на порядок простіше, але зарядить батарею тільки до 80%.
 

Також є комбінований метод, при якому автовласник докладає мінімум зусиль, однак вимагає додаткових витрат на зарядний пристрій.

Зарядка постійним струмом

Вважаються загальноприйнятими такі параметри струму для заряду: він повинен дорівнювати 10 відсоткам від початкової ємності акумулятора. Для наочності розглянемо звичайну АКБ С10, ємність якої становить 100 Ач. Це означає, що струм заряду повинен бути обмежений і не перевищувати 10А. Процес зарядки повинен відбуватися до тих пір, поки напруга на клемах АКБ не підніметься до 14,3-14,4 В. Далі зменшуємо струм в 2 рази (в даному випадку до 5А), щоб трохи призупинити кипіння, і продовжуємо зарядку. Коли ви побачите, що напруга піднялася до 15В. – зменшіть струм ще в 2 рази і заряджайте до того моменту, поки значення напруги і струму перестануть змінюватися.

Зарядка постійною напругою

Цей спосіб багато клопоту не принесе. Все що з вас потрібно – це встановити напругу в межах 14,4-14,5В і чекати закінчення зарядки. Але не все так просто, адже методом постійної напруги приблизно за добу вам вдасться заповнити ємність акумулятора всього лише на 80%.

Скільки заряджати акумулятор автомобіля?

Перш за все час підзарядки акумулятор залежить від ступеня початкової розрядженності. Також питання стоїть в здатності приймати заряд і в тривалості експлуатації, адже чим довше використовується АКБ, тим швидше він заповнює запаси енергії.

Процес зарядки свинцево-кислотного типу АКБ складається з трьох етапів:

  • швидкої зарядки (бустерний)
  • насичення
  • підтримки заряду

Про повний заряд акумулятора свідчить падіння струму до 2-3 мА на кожен Ач ємності батареї (при режимі швидкої зарядки).

Візьмемо ту саму батарею С10 на 100 Ач для зразку: падіння струму зарядки до 200 -300 мА говорить про те, що батарея майже повністю заряджена. Для повної зарядки на 100% потрібно підтримати зарядку таким мілі-струмом ще близько 60 хвилин. В середньому процедура зарядки АКБ постійним струмом складає близько 10 години, в той час як заряд постійною напругою – близько доби.

При якій температурі правильно заряджати?

Температурний діапазон для оптимального заряду – 0 … + 25 градусів за Цельсієм. Чим холодніше на вулиці, тим гірше АКБ приймає заряд. Але в деяких випадках допустимо заряджати акумулятор на мінусовій температурі, оскільки він нагріває свій корпус і температура електроліту стає вище нуля. Ситуація така ж, як і з генератором – він адже справно заряджає акумулятор навіть при -30.

Неприпустимо заряджати батарею при сильному холоді, якщо вона тривалий час перебувала при мінусі в сильно розрядженому стані, оскільки електроліт міг за цей час замерзнути і перетворитись на лід. Замерзлий акумулятор варто перенести в тепле приміщення, дочекатися поки лід розтане і тільки після цього приступати до зарядки.

Заходи безпеки

Якщо ви все-таки вирішили взяти автомобільний акумулятор додому на зарядку, то пам’ятайте про запобіжні заходи. Потрібно бути дуже акуратним, адже сам по собі процес зарядки – результат хімічної реакції, який сприяє виділенню небезпечної суміші водню і кисню. Дотримуйтесь всього декількох простих правил:

  • Добре провітрюйте приміщення, в якому заряджається акумулятор
  • Не користуйтеся відкритим вогнем і не допускайте навіть найменших іскор. Хімічні речовини, які виділяються, дуже вибухонебезпечні.
  • Залиште акумулятор на рівній поверхні, щоб не вилилась кислота.
  • Не використовуйте саморобні зарядні пристрої, адже вони можуть стати причиною плачевних наслідків, як для людей, так і для речей навколо.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.